Information
- Typ: Rollspel
- System: Basic Roleplaying, Call of Cthulhu 7ed
- Utgivare: Chaosium
- Författare: Mike Mason, Keith Herber & Bret Kramer
- Genre: Kosmisk skräck
- Antal Sidor: 274
- Antal spelare: 2-7
- Utgivningsdatum: 22 februari 2024
Välkommen till Arkham, Massachusetts, staden som skapades som en miljö för många av H.P. Lovecrafts kusliga berättelser. Belägen längs med den mörka floden Miskatonic har staden blivit hem till Miskatonic Universitet och dess berömda bibliotek.
Om du är en van utredare i H.P. Lovecrafts Call of Cthulhu känner du till staden Arkham. Arkham har länge varit detaljerad i många av H.P. Lovecrafts verk om Cthulhu Mythos. Det är en mystisk stad fylld av hemligheter och faror, och i denna bok får man en djupgående insikt i dess historia och invånare.
Miskatonic Universitet, en av de mest prestigefyllda institutionerna i staden, är också noggrant beskriven och ger en fascinerande inblick i den värld av kunskap och magi som finns inom dess väggar. Boken är väldigt vackert designad med hela uppslag av konstverk innan varje kapitel samt väl detaljerade beskrivningar av olika händelser och porträtt av spelledarpersonerna.
Boken är uppdelad i fem kapitel. Vi börjar direkt med en överblick över staden Arkham, där det beskrivs var någonstans i Amerika den ligger. Vilka angränsande städer som finns och hur staden grundades. Det berättas hur området har utvecklats under de senaste århundraden. Därtill en detaljerad karta över grannskapen i Arkham, en finemang tabell över hur vädret i staden är under året, vilka festivaler som hålls samt hur polisen arbetar i Arkham. Ja, allt som beskriver en stad.
Boken tar upp ett par återkommande fiender. Den grupp som beskrivs består av tretton medlemmar, alla har egna porträtt och beskrivningar, ambitioner och motiv. Dessa medlemmar är kopplade till olika organisationer och viktiga personer i staden. Alla dessa tretton har övernaturliga krafter och kan anses som väldigt farliga individer för spelarna att stöta på. Att det finns 13 olika fiender ger väktaren (spelledaren) stora valmöjligheter i hur denne vill bygga upp sin kampanj.
Boken introducerar några nyheter gällandes regler och färdigheter. Bland annat färdigheterna Navigera (Arkham) och History (Arkham).
Det har även kommit en ny färdighet som inte är direkt kopplad till staden, Religion. Denna handlar om trosuppfattningar som inte är knutna till Cthulhu Mythos.
Sedan presenteras en ny, rätt häftig, valbar regel som kallas rykte. Ens rykte mäts i fem olika nivåer. Varje nivå kan ge bonus- eller strafftärningar kopplat till nivån. Personligen uppskattar jag den regeln. Den innebär att ens agerande i rollspel får konsekvenser. Och leder till väldig många intressanta händelser.
Det finns fler djupgående regler för att skapa sin utredare så att den verkligen passar och har ett liv i Arkham. Boken inkluderar klubbar och möjliga utredarorganisationer, som till exempel den lokala teatern, idrottsorganisationer och andra kulturella klubbar. Dessa kanske känns lite väl mundana, men det finns potential för spelarna att få tag på viktig information från dessa ställen. Det finns även organisationer som är mer tydligt användbara för utredarna, universitetsklubbar, historiesällskapet och mer ockulta sällskap.
Guiden till Arkham innehåller så mycket information! Gatu- och kvarterskartor ger läsaren möjlighet att utforska staden på ett helt nytt sätt. Samt hundratals detaljerade platser vilket ger en känsla av autenticitet till den fiktiva staden. Till detta finns detaljer om varje plats och spelledarperson(er) som är kopplade till platsen! Alla avsnitt i detta kapitel är tydligt upplagda och det är lätt för väktaren att hitta den information som söks.
De detaljerade kvarteren inkluderar bland annat universitets campus, Downtown, East-Town och French Hill.
Något jag tycker om är att Chaosium har inkluderat vilka sorts människor som bor i de olika områdena. Det finns flera områden i Arkham där människor med olika kulturell bakgrund har tagit boning och den här boken fram.
Kapitlet är fyllt av användbara och detaljerade tabeller, Lovecraftian kronologi och en massa annat som kan hjälpa spelledaren att bygga ut Arkham.
Sammantaget är det här en möjlighet att fördjupa ens Call of Cthulhu-upplevelse. Genomgående imponerar upplägget och innehållet. Det är ingen färdigskriven kampanj eller fullspäckat äventyr, men det finns en stor variation av möjligheter för utredarna att djupdyka i. Boken är full av plot hooks för många olika mysterier.
Funderar du på att någon gång spelleda ett Call of Cthulhu rollspel så är denna bok ett måste. Eller varför inte ge bort denna till din spelledare? Call of Cthulhu: Arkham är en fantastisk resurs för att skapa mer levande och spännande äventyr i den skräckinjagande världen av Cthulhu Mythos. Med så mycket detaljerad information och inspiration att hämta från, är möjligheterna för kusliga berättelser och äventyr obegränsade.
+
Trots att denna bok är proppfull med information, gör den smidiga designen att det inte känns för svårt att ta sig igenom texten.
Allt en spelledare kan tänkas behöva fnns väl beskrivet i boken.
–
Hade varit trevligt med ett faktiskt skrivet Arkham-äventyr i boken.
Sugen på att läsa fler Call of Cthulhu-recensioner?
Call of Cthulhu: Sverige (grundspelet)
Call of Cthulhu: Alone Against The Static
Call of Cthulhu – Den svarta sviten
Lyssna på vår podcast där vi spelar Call of Cthulhu: Paperchase.