Häromdagen firade det första ”Legend of Zelda” 32 år fantastiska år!

 Spelet släpptes den 21 februari år 1986 i guldförpackning till Nintendo Entertainment System. “Legend of Zelda” blev en snabb succé som revolutionerade äventyrsgenren för alltid. Spelet var icke-linjärt och gav spelaren valfriheten att klara spelet i vilken ordning de själva ville. Det var även ett av de första spelen som hade en inbyggd funktion som sparade ens spelrunda, som förändrade tv-spelens längd, då de inte var menade att klara i en sittning. Spelet gav oss även en av de mest citerade spel-citaten någonsin: “It is dangerous to go alone- take this!”

 

 “Legend of Zelda” tillhörde generationen av spel som endast förklarade sin historia i instruktionsboken. Instruktionsboken hade i sin beskrivning av fienden “Pols voice” att fienden ogillade höga ljud. Denna instruktion förbryllade många amerikanska och europeiska spelare i många år, då flöjten som finns i spelet inte gjorde någon skada på “Pols Voice”. (Fun fact: Flöjten i ”Legend of Zelda” spelar samma melodi som warp-flöjten i ”Super Mario Brothers 3”!)

 Vad många inte visste (tiden innan en kunde kolla upp information på internet) var att den refererade till den japanska versionen av Nintendo Entertainment System, Famicons handkontroll. Famicons handkontroll hade en mikrofon som spelaren skulle blåsa i för att krossa “Pols voice”. Nu är funktionen välkänd, men gåtan förblev ett mysterium i många år.

 “Legend of Zelda” introducerade också en annan välkänd fiende, mästerskurken Ganon, eller som han stavas i spelet, Gannon med två N.

 

 “Legend of Zelda” blev oerhört populärt och fick precis som Nintendos mustaschprydde rörmokare Mario en egen tecknad serie på 80-talet. De flesta känner nog till youtube-videorna med Links gnällande “excuuuuuuuuse me, princess”. För den som vill ha sig ett gott skratt, kan jag rekommendera serien!

 I dagens ögon känns säkert ”Legend of Zelda”s original svårt med dålig grafik. Men för den som vill spela ett liknande spel i ny tappning, är det nyaste “Legend of Zelda: Breath of the Wild” från år 2017 ett fantastiskt alternativ. Spelet är en hyllning till sin förfader med ett icke-linjärt gameplay, där spelaren bestämmer själv i vilken ordning en vill klara spelet. Tips!

 ”Breath of the Wild” är ett bevis på att originalet och dess 32-åriga påverkan och arv lever vidare än idag. Utan Hyrule och dess 8-bitars skogar hade inte äventyrsspel sett ut som de gör idag- och vi hade aldrig fått höra legenden om Prinsessan Zelda.

 

Bildkälla: DualShockers.com

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here