Under 2017 annonserades det att George Orwells klassiker Animal Farm ska få en egen speladaption. Sen dess har det varit väldigt tyst om spelets utveckling, men nu har en av utvecklarna uttalat sig om svårigheterna med att göra spelet.
Imre Jele, delägare i Bossa Studios som gjort bland annat Surgeon Simulator och I Am Bread, deltog under University College London evenemang ” Rebel? Profet? Relik? Perspektiv om George Orwell 2019 ” för att diskutera inspirationer samt de utmaningar teamet stött på. Samtalet finns inte nerskrivet men närvarande deltagare tog till Twitter för att dela med sig av Jeles uttalande.
Det mest anmärkningsvärda uttalandet som Jele gjorde, och delades via evenemangets officiella twitterkonto, är ” Vi ville inte ha Animal Farm i rymden – Vi ville bara ha Animal Farm, som den var i texten. ” Detta skulle göra spelet annorlunda än andra speladaptioner av böcker, som Dante’s Inferno och American Mcgee’s Alice, som ändrat om stora delar av handlingen och tagit konstnärliga friheter. Målet är att spelet inte bara ska vara enkel underhållning, då boken är kraftigt politisk, utan att ”… få andra att tänka. ”
Problemet som då har uppstått enligt Jele är frågan ” När skulle Orwell låta läsaren – Spelaren – göra val? ” Detta tyder på att spelet kan sannerligen bli intressant och väldigt eget. Boken handlar om en bondgård som gör revolt mot sina ägare och formar ett eget samhälle, som ska vara motsatsen till människornas. Orwell har själv sagt att han först skrev den som satir på ryska revolutionen och drar många liknelser till kommunism och det politiska läget i Ryssland efter första världskriget.
Det finns ännu inget datum på när spelet släpps eller om det kommer finnas till konsol, då det än så länge verkar vara främst till PC.